مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

بازخوانی یک پرونده: ایران _ بحرین چطور حیثیتی شد؟

مرجع خبری پرسپولیس : رقص بحرینی ها با پرچم عربستان در ورزشگاه ملی منامه شاید تنها تصویری باشد که از بازی تاریخی ایران و بحرین در سال 80 در ذهن مردم ایران حک شد.

  

تیم ملی ایران فردا در حالی در چهارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می روند که هنوز خاطره تلخ شکست عجیب تیم ملی در 29 مهر سال 80 از ذهن مردم ایران پاک نشده است.

 

در شبی که تیم ملی ایران با همه ستاره های اسم و رسم دار نسل گذشته قصد داشت دومین صعود پیاپی به جام جهانی را جشن بگیرد ، شکستی رقم خورد که هنوز از خاطر مردم ایران پاک نشده است.


 

علی دایی، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی ، سیروس دین محمدی ، رحمان رضایی ، یحیی گل محمدی و ... ستاره های تیمی بودند که بلاژویچ از آن ها با عنوان نسل طلایی فوتبال ایران نام می برد.

 

روزگاری که مردم ایران با هر پیروزی مردان بلاژویچ در خیابان های تهران و سراسر ایران جشن های خیابانی برگزار می کردند و پیرمرد کروات با رقص شال گردن به چهره روز تبدیل شده بود، رقص پرچم عربستان روی دست بحرینی ها کابوسی بود که بعد از یک دهه چگونگی اتفاق افتادنش به سئوالی بی جواب تبدیل شده است.

 

شکست ایران مقابل بحرین در 29 مهر سال 80 در حالی رقم خورد که بسیاری این مسابقه را یکی از سیاسی ترین بازی های تاریخ فوتبال ایران می دانند. شبی که شاگردان بلاژویچ هیچ نشانی از تیم مقتدر مرحله مقدماتی جام جهانی نداشتند و بحرینی ها که به کلی شانس خود را برای حضور در جام جهانی از دست رفته می دیدند تا مرز جان برای رسیدن به دلارهای سعودی دویدند و دست آخر با پرچم عربستان در ورزشگاه ملی منامه دور افتخار زدند.

  

بعد از آن شکست تاریکی سکوتی مرگبار خیابان های پایتخت را فرا گرفت که یک روز بعد تصاویر آن تیتر یکی صبح ورزش شد. شکستی که شاگردان بلاژویچ را راهی مرحله پلی آف کرد. ملی پوشان ایران که هنوز کابوس آن شب تاریخی را با خود همراه داشتند با وجود ارئه یک بازی قابل قبول مقابل ایرلند در دوبلین 2-0 شکست خوردند تا شانس خود را برای صعود به جام جهانی در میان سکوهای ورزشگاه آزادی جست و جو کنند.

 

فرصت ها اما یکی بعد از دیگری در بازی برگشت مرحله پلی آف از دست رفت تا تک گل یحیی گل محمدی و اشک های او بعد از آن گل تلخ ترین پیروزی تاریخ فوتبال ایران را رقم بزند!

 

فردای آن روز محمد زادمهر در برنامه 90 از آرزوهای از دست رفته ای گفت که با پخش تصاویر بازی ایران و بحرین و شکست تلخ مقابل ایرلند بر فضای سنگین آن روزهای جامعه افزود.

 

حالا شاید نسل جدید از علت حیثیتی شدن بازی ایران و بحرین تنها به شنیده ها یا خاطرات پراکنده و غیر قابل دسترس تکیه کند.

 

هر چند محمد نصرتی 4 سال بعد با ضربه سر خود و گشودن دروازه بحرین در ورزشگاه آزادی تیم ملی ایران را به مرحله نهایی مسابقات جام جهانی 2006 آلمان رساند اما بعد از گذشت یک دهه هنوز همه از خود علت آن شکست تلخ در 29 مهر سال 80 را سئوال می کنند.

 

شبی که تلخی هایش با شنیدن خبر شب زنده داری ملی پوشان و شایعه سیاسی بودن شکست دو چندان شد و به نظر می رسد سال ها طول خواهد کشید تا خاطره آن از ذهن مردم ایران پاک شود.

 

علی کریمی تنها بازیکن به جا مانده از نسلی است که فردا برای انتقام شکست تاریخی به میدان خواهد رفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد