مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

عادل فردوسی پور گزارشگر ورزشی تلویزیون، اقدام به راه اندازی سایت


به گزارش خبرنگار خبرگزاری «انتخاب»، عادل فردوسی‌پور یکی از مشهورترین گزارشگران فوتبال ایران است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است و هم‌اکنون به ارائهٔ واحد درسی زبان تخصصی مهندسی صنایع در این دانشگاه در کنار گزارشگری فوتبال مشغول است.او پایه‌گذار و مجری برنامهٔ جنجالی ۹۰ که از شبکهٔ سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود نیز هست. عادل فردوسی‌پور متولد 1354  واهل استان کرمان و شهرستان رفسنجان است.

وی اولین گزارشگر باسواد و مسلط به زبان خارجی بود که در روزهای اوج خواندن اشتباه اسامی خارجی در شبکه‌های مختلف سیما، به عنوان گزارشگر وارد رسانه ملی شد.

از آن روز به بعد، عده‌ای به دلیل کم‌سوادی و عده‌ای دیگر به دلیل رشد غیرقابل پیش‌بینی، چشم دیدن این چهره جوان را در رسانه ملی و به خصوص گروه ورزش شبکه سه سیما نداشتند.

فردوسی پور گزارشگر خوبی بود اما صدایش آنقدرها دلنشین نبود. بعدتر و به مرور زمان، این صدا هم جا افتاد و سبب شد که خیلی از بینندگان تلویزیونی آرزو کنند بازی دلخواهشان را فقط و فقط، او گزارش کند.

این روند محبوبیت تا داغ تر شدن تنور رقابت های لیگ ادامه داشت و در همین زمان ها بود که برنامه نود شکل گرفت. نود همان برنامه هفتگی تحلیلی ویژه فوتبال بود که در تمام جهان اجرا می شد اما فردوسی پور، از همان ابتدا یک اشتباه کرد. با آن که خودش قدرت تشخیص عالی و تفسیری به شدت بهتر از خیلی ورزشی نویس ها و کارشناسان ورزشی داشت اما، کنار ایستاد. او تنها نقش مجری برنامه را برعهده گرفت و از کارشناسان دعوت کرد تا در دو بخش داوری و فنی، او را همراهی کنند.

در نود، فردوسی پور به عنوان مجری و تهیه کننده، دیگر نه یک کارشناس و مفسر صریح که کسی بود که تعادل برنامه را برقرار می کرد.

آنها که برنامه جان ماتسون در بی.بی.سی یا برنامه هفتگی تلویزیون ترکیه درباره رقابت های لیگ ترکیه با نام «استادیوم» را دیده باشند، می دانند که عمده جذابیت آن برنامه ها به همین صراحت لهجه و اصلاً یکی شدن کارشناس و مجری برمی گردد. این که مطرح ترین ستاره فوتبال یا مربی یک تیم ملی، مجبور باشد برای روشن شدن اذهان عمومی در برنامه حاضر شود و پاسخگوی سؤالات آن آدم خاص باشد.

فردوسی پور چنین نکرد و همین سبب شد که نود، خیلی وقت ها آن تاثیرگذاری لازم را نداشته باشد. تعارفات معمول ایرانی، جایگزین صراحت موردنیاز مخاطب شد و فردوسی پور کسی شد که سعی دارد جلوی دعوا را بگیرد. این عدم دخالت، چندباری حتی به عصبی شدن بیننده هم انجامید. مخاطبان نود حداقل چندباری این حالتشان را به یاد دارند ...

عادل فردوسی پور با برنامه نود خود نقش موثری را در پیشرفت فوتبال کشور ایفا کرده و با وجود همه سختی ها همه توهین ها وهمه تمسخرها به راه خود ادامه می دهد.

وی  در چند سال اخیر در تمامی نظرسنجی های شبکه سوم سیما به عنوان نفر اول گزارشگری برگزیده شده است و نفس گرم و عشق او در فوتبال به همراه توانائیها و زحماتش بر هیچکس پوشیده نیست. وی باعث جذب بسیاری از جوانان به فوتبال شده است.    

می گویند وی که به همراه گروه فنی این شبکه راهی آلمان شده بود در گیر و دار مسابقات  جام جهانی پس از بازی ایران و مکزیک و بعد از آنکه عادل فردوسی پور، گزارشگر صدا و سیما، نسبت به تعویض نشدن علی دایی انتقاد کرد، دایی با او درگیر شد و وی را مورد ضرب و شتم قرار داد.

رادیو جوان دو روز بعد در برنامه ورزشی عصر خود به صورت رسمی اعلام کرد: عادل فردوسی پور گزارشگر فوتبال شبکه سه از یک ملی پوش تیم ملی کشورمان کتک خورده است.

فردوسی پور در انتهای گزارش خود تنها به این نکته اشاره کرده بود که آیا لازم است علی دایی تمام 90 دقیقه را در زمین حضور داشته باشد. همین انتقاد کوچک، آن هم از مربی تیم ملی، کافی بود تا علی دایی پس از پایان بازی به فردوسی پور بگوید: تو چه کاره ای که حرف می زنی؟. سپس با نواختن دو سیلی بر گوش گزارشگر بیچاره حق مطلب را ادا کند.

می گویند پس از این ماجرا فردوسی پور که خیلی از دایی ناراحت بود، خود را کنترل کرده و خطاب به کاپیتان تیم ملی گفت: بخاطر فوتبال مملکت و آبروی ملی جوابت را نمی دهم ولی مطمئن باش به محض رسیدن به تهران از تو شکایت می کنم.

عادل فردوسی پور قصد دارد در اولین برنامه  نود، به صورت اختصاصی به موضوع دخالتهای دایی در تیم ملی و به حضور بدون حجاب همسر علی دایی در هتل محل اقامت تیم ملی در فردریش هافن آلمان بپردازد.  

شنیده ها حاکی است، حضور خاص همسر علی دایی در بین بازیکنان تیم ملی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود با مسامحه مسئولان فدراسیون همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری «انتخاب»، عادل فردوسی پور اخیرا  با گروه اجرایی نمایش «فنز» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان همکاری داشت.لازم به ذکر است نمایش «فنز» درباره‌ی یک خانواده‌ی انگلیسی بود که همگی از طرفداران متعصب تیم منچستر یونایتد بوده و پرویز پرستویی در این نمایش نقش برادر بزرگتر را ایفا می کرد که گزارشگر رادیو است، در نمایش «فنز علاوه بر پرویز پرستویی،‌ترانه علیدوستی،‌حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور و احمد مهران‌فر به ایفای نقش مشغول بودند.      

 

نظرات 1 + ارسال نظر
شیما سه‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 08:01 ب.ظ http://mohandesshsh.blogsky.com

مرسی از اینکه به وبم سر زدی......دمت گرم ....قـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرمزته....من وب شما رو لینک کردم....موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد