مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

پرسپولیس گلزن ترین تیم تاریخ فوتبال ایران

پرسپولیس گلزن ترین تیم تاریخ فوتبال ایران

با گذشت ۳۷ سال از برگزارى لیگ فوتبال در ایران زمان زیادى تا ثبت گل شماره ۱۰۰۰۰ باقى نمانده است. محمود یاورى در سال ۱۳۴۹ زننده نخستین گل تاریخ لیگ فوتبال ایران بود و حالا نزدیک به چهار دهه از آن روز مى گذرد. فوتبال ایرانى در هفته ششم از هفتمین لیگ حرفه اى انتظار ثبت گل هیجان انگیز شماره ۱۰۰۰۰ را خواهد کشید تا نام زننده این گل تاریخى در دفتر آمار فوتبال به ثبت برسد. دیگر نقطه قابل توجه رقابت هاى هفته ششم این است که مجموع گل هاى تاریخ لیگ برتر نیز در این هفته به رقم ۳۰۰۰ گل خواهد رسید.

پنالتى تاریخى یاورى
اولین دوره مسابقات باشگاهى رسمى در ایران در سال ۱۳۴۹ انجام شد و اگر چه مسابقات به صورت متمرکز انجام شد، اما به هر حال این دوره به عنوان اولین لیگ فوتبال ایران محسوب مى شود. در اولین مسابقه لیگ که ۱۸ دى ۱۳۴۹ انجام شد، دو تیم پاس تهران و تاج شیراز به مصاف هم رفتند که پاس ۲- یک به پیروزى رسید. اولین گل این مسابقه را محمود یاورى هافبک تیم پاس از روى نقطه پنالتى به ثمر رساند که امروز در ۶۸ سالگى مربیگرى برق شیراز را برعهده دارد. بنابراین نام محمود یاورى به عنوان زننده اولین گل تاریخ به ثبت رسید.
پیش از لیگ برتر
تا قبل از آغاز اولین دوره لیگ برتر در سال ،۸۰ طى ۱۹ دوره لیگ با نام هاى منطقه اى، تخت جمشید، قدس و آزادگان ۳۳۲۴ مسابقه انجام شد که در مجموع ۶۹۹۸ گل به ثمر رسید. میانگین گل هاى به ثمر رسیده ۱/۲ به ازاى هر بازى بود که میانگین قابل قبولى بود.بیشترین تعداد گل در یک فصل مربوط به فصل ۷۳ بود که در ۲۶۹ بازى ۶۰۳ گل به ثمر رسید که البته این فصل با حضور ۲۴ تیم برگزار مى شد. همچنین اولین دوره لیگ با میانگین ۴۶/۳ گل بالاترین معدل گل را در بین ادوار لیگ به خود اختصاص داده بود.ر گل ترین فصل لیگ برتر
در ۶ دوره گذشته لیگ برتر نیز طى ۱۲۶۶ بازى، ۲۸۹۱ گل به ثمر رسید که میانگین ۲۸/۲ گل را نشان مى دهد.فصل ۸۵ با ۵۶۱ گل، پرگلترین فصل و فصل ۸۰ نیز با ۳۸۲ گل کم گل ترین فصل لیگ بود. از نظر میانگین گل نیز فصل ۸۲ با ۵۲/۲ گل به ازاى هر بازى بالاترین معدل گل را طى شش دوره لیگ برتر داشته است.

نام چه کسی در تاریخ ثبت می شود
با احتساب مجموع گل هاى به ثمر رسیده در ادوار قبلى لیگ و همچنین ۱۰۰ گل این فصل، در ۴۶۳۵ بازى تاریخ لیگ تاکنون ۹۹۸۹ گل به ثمر رسیده است و در واقع یازدهمین گل این هفته ۱۰ هزارمین گل تاریخ لیگ خواهد بود. اما در لیگ برتر نیز تا پایان هفته پنجم ۱۳۱۱ مسابقه انجام شده و در جریان این بازیها ۲۹۹۱ گل به ثمر رسیده است. نهمین گلى که در این هفته به ثمر برسد، ۳ هزارمین گل لیگ برتر خواهد بود. باید دید که این دو عنوان به نام کدام بازیکنان ثبت خواهد شد.

پرسپولیس رکورد دار گل زده در ایران
تیم فوتبال پرسپولیس تهران با به ثمر رساندن ۹۳۳ گل، گلزن ترین تیم تاریخ لیگ فوتبال ایران است که این تعداد گل را طى ۵۹۴ بازى وارد دروازه حریفان کرده است. در تاریخ لیگ برتر نیز پاس تهران که امروز وجود خارجى ندارد و جاى خودش را به پاس همدان داده، با ۲۶۳ گل در ۱۶۸ بازى این عنوان را به خود اختصاص داده است که این رکورد به زودى توسط استقلال تهران که نزدیک ترین رقیب پاس به شمارمى رود شکسته خواهد شد.

ادموند بزیک بی رقیب
اگرچه آمار گل هاى لیگ این هفته از مرز ده هزار خواهد گذشت، اما هنوز هیچ بازیکنى در لیگ صد گله نشده است. ادموند بزیک گلزن سابق آرارات، پرسپولیس و سپاهان همچنان با ۸۴ گل رکورددار گلزنى در تاریخ لیگ است . در لیگ برتر نیز رضا عنایتى با ۸۰ گل رکورددار گلزنى است. در حال حاضر فریدون فضلى بازیکن صبا باترى با ۵۵ گل گلزن ترین بازیکن لیگ برتر است که با توجه به سن و سال او، بعید است به رکورد ۱۰۰ گل دست یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد