مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

کلانی: پروژه دهکده المپیکی پرسپولیس در آستانه ساخت

مرجع خبری پرسپولیس : زمانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم حتی حق سوال کردن از مربی خود را نداشتیم که چرا در ترکیب ثابت تیم جایی نداریم. اما امروز شرایط به کل متفاوت شده است

حسین کلانی ، متولد 30 بهمن ماه 1323 در چهارراه سید علی تهران به دنیا آمد و در منطقه شمیران دوران کودکی و نوجوانی را سپری کرد. وی از سن 10 سالگی به عضویت تیم شاهین درآمد و در همان سال در دبستان جهان تربیت مشغول به تحصیل بود. اولین مربی بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان مرحوم محسن آزاد و اکبرکیا بودند. کلانی فوتبال را در تیم‌های شاهین، پرسپولیس، پیکان و البته مدت بسیار کوتاهی دیهیم را تجربه کرد.
17 سال سابقه باشگاهی و حضور در تیم ملی فوتبال ایران خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را برای مهاجم اسبق پرسپولیس رقم زده است. گل کلانی به تیم فوتبال رژیم غاصب اسرائیل در سال 47 و در ورزشگاه امجدیه یکی ازاین لحظات زیبا و البته فراموش ‌ناشدنی است.
با مهندس حسین کلانی گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مهاجم اسبق تیم فوتبال پرسپولیس سخنان خود را در شروع به تفاوت ورزش گذشته و کنونی معطوف می‌دارد و می‌گوید: واقعیت این است که ورزش تفاوت‌های چشمگیری نسبت به دوران گذشته و زمانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم، پیدا کرده است. در آن زمان هیچ بازیکنی برای پول،‌فوتبال بازی نمی‌کرد چرا که ورزش شغل دوم و یا یک تفریح محسوب می‌شد و همین موضوع سرمنشاء بسیاری از موضوعاتی است که در ورزش گذشته و کنونی ایران مشاهده می‌شود.
وی ، ورزش در زمان گذشته را عاملی جهت ارضای نیازهای شخصی دانسته و اعتقاد دارد:

ورزشکاران در زمان قدیم ورزش می‌کردند تا صاحب احترام در جامعه شوند. رفتار و کردار و منش پهلوانه داشتند تا همگان برای آنها جایگاه خاصی را در نظر بگیرند. اگر فردی قهرمان می‌شد همواره در نزد خانواده، جامعه،‌دوستان و هر فردی که او را می‌شناخت قابل احترام بود و این موضوع باعث می‌شد قهرمانان بر رفتار و کردار خود به دقت نظارت داشته باشند.
مهاجم اسبق تیم فوتبال پرسپولیس عدم نیاز مالی ورزشکاران در گذشته را عاملی دیگر در تفاوت ورزش کنونی با گذشته دانست. به اعتقاد کلانی ورزش در طی 20 سال اخیر شاهد تغییر و تحولات اساسی بوده است و باید قبول کرد در این مدت همه چیز قانونمند شده است. امروز ورزش یک شغل محسوب می‌شود و تنها منبع درآمدزایی برای بسیاری از فوتبالیست‌های کشور است. یک ورزشکار به صورت متعادل تا سن 30 الی 32 سالگی می‌تواند عاملی پول‌ساز محسوب شود و پس از آن باید از دنیای بازیگری خداحافظی کند. البته پس از این مدت می‌تواند در عرصه مربیگری نیز فعالیت داشته باشد که این امر برای همه مقدور نیست.
وی با ابراز نارضایتی از شرایط موجود فوتبال ایران گفت:

 متاسفانه مدیران چندان لایق و شایسته‌ای را در امر برنامه‌ریزی فوتبالیست‌ها دراین سال‌ها ندیده‌ام. فوتبالیست‌های ایرانی پول‌های خوبی می‌گیرند اما چون نمی‌دانند چگونه هزینه‌کنند، آن را نابود می‌کنند. اگر این فوتبالیست‌ها مدیران خوبی داشته باشند همچون تعداد اندکی از ورزشکاران ایرانی که این کار را انجام داده‌اند،‌پول‌های خود را در جایی مناسب سرمایه‌گذاری می‌کنند تا پس از دوران فوتبال حرفه‌ای، برای امور زندگی خویش از آن بهره لازم را ببرند. حسین کلانی در خصوص رفتار و کردار ورزشکاران گذشته و کنونی به نکته آموزش تاکید می‌کند و می‌گوید: یکی دیگر از تفاوت‌های فوتبالیست‌های امروز و دیروز، در نوع رفتار و گفتار ورزشکاران است. در زمانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم حتی حق سوال کردن از مربی خود را نداشتیم که چرا در ترکیب ثابت تیم جایی نداریم. ستاره‌های تیم‌های باشگاهی تهران به علت کوچک‌ترین موضوع از فهرست تیم کنار گذاشته می‌شدند و حتی در بین لیست ذخیره‌ها نیز جایی نداشتند، آن هم موضوعاتی که این روزها اصلاَ به چشم نمی‌آید.

مربیان ما در آن زمان تمامی رفتار و کردار ما را زیر نظر داشتند. حتی خوب به یاد دارم چه در زمانی که در مدرسه و چه در دانشگاه مشغول به تحصیل بودم،‌به صورت متوالی گزارشی از نحوه فعالیت و حضورم توسط کادر آموزشی به باشگاه اعلام می‌شد تا در صورت بروز هر خطایی خارج از حیطه ورزش،‌با من برخورد شود. البته این موضوع شامل حال همه می‌شد چرا که مربیان آن زمان اعتقا داشتند یک ورزشکار در همه امور باید در سطح قابل قبولی باشد، حتی زمانی که در بین مردم است.

کلانی دراین خصوص اضافه می‌کند: اشتباه نشود، من ورزشکاران و فوتبالیست‌های کنونی را مقصر نمی‌دانم چرا که آموزش‌هایی به آنها داده نشده است. در کدام بازشگاه روی مسایل اخلاقی، رفتاری، گفتاری و کرداری بازیکنان آنچنان که باید و شاید توجه می‌شود.آیاحاضریم یک فوتبالیست را به علت رعایت نکردن برخی از موارد اخلاقی،‌کنار بگذاریم؟

مقصر کسانی هستند که آموزش‌های صحیح و لازم را نمی‌دهند . ضعف در آن جایی مشاهده می‌شود که تنها شعار می‌دهیم و در حرف می‌خواهیم مسایل اخلاقی را وارد ورزش بکنیم اما در عمل هیچ کاری انجام نمی‌شود باید از مدارس فوتبال آغاز کرد وکودکان را در سنین پائین به رعایت مسایل اخلاقی تشویق وترغیب کرد.

پیشکسوت فوتبال ایران به تفاوت دیگر در فوتبال امروز با فوتبال گذشته اشاره می‌کند.به اعتقاد کلانی در گذشته فوتبال ورزشی دسته‌جمعی بود و همه بازیکنان، تمام و کمال در خدمت تیم خود بودند اما در فوتبال امروز، برخی‌ها به دنبال تغییر ماهیت این موضوع هستند. فوتبال در گذشته از «ما» نشات می‌گرفت اما در فوتبال کنونی «من» جایگزین «ما» شده است که این موضوع تاثیر به سزایی در زیبایی، نتایج بازی و ... دارد.

وی یادآور می‌شود: اگردر مقابل استرالیا آن بازی درخشان را شاهد بودیم یا در مقابل ایرلند با افتخار شکست را پذیرا شدیم تنها یک دلیل داشت و آن این بود که کل تیم دنبال یک هدف بود،‌همه با هم متحد شده بودند و یک تیم منسجم را روانه میدان کرده بودند. این همان «ما» است که می‌گویم اما در برخی از بازی‌ها «من» بودن کار دستمان می‌دهد.

بازیکن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس به نقش رسانه‌ها تاکید بسیار دارد و می‌گوید:وسایل ارتباطات جمعی از نقشی غیرقابل انکار در جامعه برخوردار هستند. بایدبه فوتبالیست‌ها یادآوری شود که وی درهر سطح و مقامی متعلق به ایران است.رسانه‌ها و مطبوعات باید در این خصوص جهت‌دهی منظمی‌ بگیرند. باید به یک فوتبالیست آموزش داد در جایی که پرچم ایران و نام وطن در میان است، خود را نادیده بگیرد. فوتبالیست همچون سربازی است که برای اقتدار وطن می‌جنگد و هر گونه کوتاهی غیرقابل بخشش است.

وی همچنین به نوع رفتار مسوولان ورزش کشور به خصوص روسای فوتبال اشاره کرد و گفت: زمانی که از یک فوتبالیست می‌خواهیم همچون سرباز برای تیم ملی جانفشانی کند از مدیران و مسوولان فوتبال هم این انتظار می‌رود همچون یک فرمانده لایق، در شرایط خاص افراد خود را حمایت کنند. زمانی‌که یک فوتبالیست را برای مداوا به خارج از کشور اعزام می‌کنیم و از وی هیچ حمایت معنوی صورت نمی‌گیرد، چگونه انتظار داریم دیگران که این صحنه را مشاهده می‌کنند،‌با تمام وجود در خدمت تیم ملی باشند.

کلانی گفت: یکی از فوتبالیست‌های کشورمان که برای مداوا به خارج از کشور اعزام شده بود،‌پس از جراحی و زمانی که به هوش آمده بود،‌خود را در بیمارستان تنها می‌بیند.این فوتبالیست می‌گفت ، آرزو داشتم لحظه‌ای که چشمم را باز کردم یکی از مسوولان فوتبال یا حتی یک ایرانی بالای سرم بود. حال سوال من این است زمانی که اینگونه رفتارهایی را شاهد هستیم می‌توان انتظار جانفشانی از دیگر بازیکنان را داشت؟

کلانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص مدیریت موفق در فوتبال خاطر نشان کرد: مدیر موفق کسی است که بتواند زیرمجموعه خود را یکدست و متحد کند و به آنها انسجام بخشد. مشاورین آگاه به خدمت بگیرد. فرماندهی مناسبی داشته باشد تا بتواند مشکلات را از پیش پا بردارد. اگر چنین شرایطی در فوتبال حاکم شود مطمئن باشید شاهد شکوفایی هر چه بیشتر در عرصه فوتبال خواهیم بود.

وی درخصوص حضور مربی خارجی یا فعالیت مربی داخلی می‌گوید: با حضور مربی خارجی چه در عرصه ملی و باشگاهی به شدت مخالفم. درطی سالیان گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما کافی نبوده است. فوتبال ایران بیمار است و نباید با مسکن این بیماری را مسکوت بگذاریم. پایه و اساس فوتبال ایران غلط است و باید کار را از ریشه حل کرد. باید از مربیان داخلی و ایرانی استفاده کنیم و فرصت و زمان کافی را به آنها بدهیم تا بتوانند برنامه‌های خود را به اجرا درآورند.

وی همچنین در خصوص مدیریت فوتبال در ایران گفت: یک مدیر سوای خصوصیات مدیریتی ، به قدرت نیز نیاز دارد. حال چه این مدیر انتخابی باشد چه انتسابی. اگر مدیری ، قدرت نداشته باشد و بدون اختیار فعالیت کند، مطمئن باشید زحمات وی به جایی نخواهد رسید. باید مشخص باشد چه کسی بر شرایط حاکم است و تعیین و تکلیف امور بر عهده چه کسی است.

مهاجم اسبق پرسپولیس در خصوص مدیریت انصاری‌فرد دراین باشگاه گفت:‌اول از همه باید دید وی چه اختیاراتی دارد؟ چه امکاناتی دارد و با چه شرایطی این مسولیت را پذیرفته است. انصاری‌فرد می‌داند که باید پاسخگوی سوالات بی‌شمار مردم باشد اما باید دید چه شرایطی در این باشگاه حاکم است. پس از در اختیار داشتن همه اطلاعات می‌‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد.

کلانی در خصوص بحث خصوصی‌سازی در فوتبال ایران گفت: در شرایطی می‌توان انتظار حرفه‌ای‌گری داشت که همه جریانات،‌همگام و همسو با این حرفه‌ای شدن گام بردارند. اگر می‌خواهیم سهام باشگاه را واگذار کنیم بدون شک با هزینه‌های گزاف این باشگاه تمام سهام فروخته شده در طول یک سال هزینه می‌شود. باید منابع دیگر درآمدزایی برای این باشگاه در نظر گرفته شود تا بتواند از عهده مخارج بالای خود بربیاید. پول‌هایی که از فروش سهام حاصل شود باید در بخش‌هایی که مطمئن هستند سرمایه‌گذاری شود تا باشگاه با مسایل مالی دست به گریبان نشود و این همان کاری است که مسوولان باشگاه رئال مادرید انجام می‌دهند.

وی گفت: البته حق پخش تلویزیونی بخش دیگری از این مشکلات را حل می‌کند، انحصاری کردن فروش اجناس و البسه باشگاه نیز می‌تواند کمکی در این زمینه باشد و باید حق کپی‌رایت برای متولیان امر نیز محفوظ مانده و قانون از آن حمایت کند.

بازیکن اسبق پرسپولیس در خصوص عدم گل‌زنی مهاجمین فوتبال ایران در طی چند سال اخیر خاطر نشان کرد: ورزش و فوتبال امروز به یک علم تبدیل شده است، سیستم‌ها و تاکتیک‌های فوتبال تفاوت چشم‌گیری نسبت به قبل پیدا کرده است و روش‌های دفاعی نیز متفاوت شده است. در فوتبال امروز ، گل‌زنی برای مهاجمین سخت است چرا که مربیان متفکر، منفذهای دفاعی تیم خود را بسته‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه چرا تیم ملی ایران با این شرایط به راحتی گل دریافت می‌کند، گفت:‌واقعیت این است که بر روی خط دفاعی ایران آنچنان که باید و شاید کار نشده است. باید بین نفرات خط دفاعی هماهنگی لازم ایجاد شود و تفکر منطقی بین بازیکنان به وجود بیاید. متاسفانه احساس می‌شود مربیان ایرانی روی نفرات از لحاظ فنی شناخت دارند اما بر روی مسایل احساسی بازیکنان خود به چنین امر مهمی کم توجهی داشته‌اند.

کلانی آرامش فکری را امری مهم و تاثیرگذار در مقوله موفقیت ورزش دانست و افزود: اگر یک ورزشکار یا مربی از لحاظ اقتصادی،‌خانوادگی و ... آرامش فکری نداشته باشد طبیعی است نمی‌تواند در حین مسابقات تمرکز خود را حفظ کند.

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد:‌60 درصد نیروی فعال کشور را افراد زیر 40 سال تشکیل می‌دهند. آب و هوای مختلف و دارا بودن اقلیم‌های متفاوت باعث شده است ایران از ویژگی‌های خاصی برخوردار شود و باید از این شرایط استفاده مطلوب را برد.

حسین کلانی در پایان از پروژه بزرگ باشگاه پرسپولیس خبر داد و گفت: در چند سال قبل قرار بود پروژه‌ای بزرگ در منطقه پرند احداث شود که بنا به دلایلی این امر به تعویق افتاد اما طبق مذاکرات وتوافقات حاصل شده قرار این پروژه بزرگ به مرحله اجرا دربیاید که در این صورت شاهد یکی از بزرگترین ورزشگاه‌های خاورمیانه در تهران خواهیم بود.

وی گفت: در زمان مهندس مهرعلیزاده 63 هکتار زمین طبق توافقات قرار بود برای این امر اختصاص یابد که 63 هکتار هنوز هم موجود است.نقشه‌ها کشیده شد و با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی نیز توافقات اولیه حاصل شده است. این پروژه 500 الی 700 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت تا این شهرک المپیکی با تمام امکانات و امتیازات احداث شود.

کلانی افزود: این پروژه دارای زمین روباز، زمین سرپوشیده،‌سالن 16 هزار نفری چند منظوره، موزه،‌استادیوم‌های مختلف، دریاچه، هتل با گنجایش 200 اطاق، استخر سرپوشیده،‌سایت مسابقات آبی،‌فروشگاه‌ها، محل تفریح برای خانواده‌ها و ... می‌باشد.

وی گفت: زمین فوتبال این پروژه 55 هزار نفری است که در عرض هفت دقیقه تخلیه خواهد شد. این طرح همگام با آخرین متدد جهانی ساخته شده و در صورت تحقق این امر شاهد یک اتفاق بزرگ در ورزش ایران خواهیم بود.

وی در پایان افزود: امیدوارم مسوولان ورزش بیش از پیش به فوتبال بها دهند و با اقدامات اصولی، زمینه موفقیت این رشته ورزشی را ایجاد کنند

نظرات 1 + ارسال نظر
Ab-O-Nan جمعه 26 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 07:00 ب.ظ http://www.abonan.persianblog.ir

سلام دوست عزیز
اولا که قرررررررررررررررررررررررمزته
دوما نظرتون درباره تبادل لینک چیه؟ اگه موافق هستید از وبم دیدن کنید و لطفا با مشخصات زیر لینک کنید و بعد خبر بدید تا با چه مشخصاتی وب زیبای شما رو لینک کنیم. موفق باشید.

دانلود رایگان کتابهای کامپیوتری
http://www.abonan.persianblog.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد