مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مستر کرانیکار! همان پرسپولیس دهه 60 را بسازید

imageبالاخره نخستین برد تیم فوتبال پرسپولیس پس از دو هفته توقف در هفته سوم حاصل شد تا بواسطه این 3 امتیاز کادر فنی و مدیران این تیم یک نفس راحت بکشند و فعلاً از زیر فشار انتقادات خارج شوند. پرسپولیس در همدان با تعویض‏های خوب و با برنامه زلاتکو کرانیکار بازی باخته برابر پاس را با برد عوض کرد و این بازگشت سرخپوشان سبب شد تا کرانیکار بدون اشاره به ضعف‏های آشکار تیمش در طول این بازی از ساخت یک تیم اروپایی سخن بگوید.
پرسپولیس به رغم کسب اولین 3 امتیاز خود در لیگ نهم هنوز مشکلات زیادی در این تیم بخصوص خط دفاعی آن دیده می‏شود که اگر کادر فنی قرمزها چاره‏ای برای رفع این ضعف‏ها نیاندیشد، قطعاً در ادامه رقابت‏های لیگ نهم دچار دردسر خواهد شد.

1.    پرسپولیس مثل بسیاری از تیم‏های جهان با سیستم دفاع 4 نفره بازی می‏کند و براساس تعریف این سیستم، مدافعان کناری باید حضور چشمگیری در حملات داشته باشند، برای همین توصیه می‏شود مدافعان کناری دارای ویژگی‏هایی همچون سرعت و قدرت دریبل‏زنی بالا و سانترهای خوب باشند که در حملات هم موثر واقع شوند. در بازی با پاس همدان جلال اکبری و شیث رضایی خیلی کم در حملات پرسپولیس شرکت می‏کردند و زمانی هم که به محوطه جریمه حریف نزدیک می‏شدند، با سانترهای بی‏دقت فرصت گلزنی را از سرخپوشان سلب می‏کردند.

2.    عدم شرکت مدافعان در بازیسازی یکی از بزرگترین ضعف‏های فوتبال ایران به حساب می‏آید. این در حالی است که خیلی‏ها فکر می‏کنند فقط هافبک‏های میانی وظیفه بازیسازی را برعهده دارند اما در فوتبال روز دنیا می‏بینیم که مدافعان میانی تسلط خاصی روی حفظ توپ و ارسال پاس‏های طولی و عرضی دارند و حتی بیش از هافبک‏ها در بازیسازی شرکت می‏کنند. مجتبی شیری و سپهر حیدری مدافعان میانی پرسپولیس در همدان به علت ضعف تکنیکی، در بازیسازی تیمی شرکت نمی‏کردند و هرگاه تحت فشار قرار می‏گرفتند توپ را به راحتی در اختیار بازیکنان پاس قرار می‏دادند. بدون شک چنین مشکلی با تمرینات مداوم آن هم در شرایطی یکسان با مسابقات قابل حل خواهد بود. کرانیکار که در سطح اول فوتبال اروپا و جهان مربیگری کرده حتماً باید بداند که بازیسازی از دفاع شروع می‏شود!!

3.    قبلاً هم اشاره کرده بودم که کریم باقری و تیاگو برای قرار گرفتن در پست هافبک دفاعی مناسب نیستند چرا که این پست حساس به بازیکنانی دونده و دینامیک احتیاج دارد تا با خراب کردن بازی حریف، فرصت بازیسازی را در اختیار سایر هافبک قرار دهد. اما در همدان، فضای زیادی در جلوی مدافعان پرسپولیس ایجاد می‏شد و به همین دلیل مهاجمان پاس به راحتی در پشت محوطه جریمه سرخپوشان صاحب موقعیت شدند و حتی در موقعیت تک به تک با میثاق معمارزده هم قرار گرفتند. شاید با ورود عادل کلاه‏کج به ترکیب پرسپولیس این مشکل تا حدودی برطرف شد اما آیا کلاه‏کج می‏تواند در همه بازی‏ها برای سرخپوشان به میدان برود؟!

علاوه بر این موارد، کرانیکار در چیدمان ابتدایی ترکیب پرسپولیس اشتباهاتی داشت، هرچند این سرمربی کروات در نیمه دوم با تعویض‏های طلایی‏اش جبران کرد اما در همه بازی‏ها شانس با سرخپوشان یار نخواهد بود.
کرانیکار در حالی به دنبال ساخت یک پرسپولیس اروپایی است که فوتبال ایران از راهیابی به جام جهانی باز مانده و نمایندگان کشورمان در آسیا مقابل تیم‏های عربی و ازبک کم می‏آورند. کاش کرانیکار به جای ساخت یک تیم اروپایی همان پرسپولیس طوفانی دهه 60 را بسازد و تیمی را روانه مسابقات کند که حداقل مقابل تیم‏های غرب آسیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد