مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

نگاهی به کارنامه ایرانی ها در لیگ آلمان

مهدوی کیا،بیشترین بازی
مهدی مهدوی کیا در ابتدای سال 1999 به بوخوم پیوست و یک فصل  پیراهن این تیم را بر تن کرد. او در دور برگشت فصل 1998-99 در مجموع 12 بازی لنجام داد و 3 گل به ثمر رساند. این بازیکن سپس به هامبورگ پیوست و به یکی از بهترین و محبوب ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه تبدیل شد.
مهدوی کیا در 8 سال حضور در هامبورگ 21 بار برای این تیم در بوندس لیگا به میدان رفت ،26 گل زد و 53 گل ساخت.اوج درخشش او در سال 2003-2002 بود که با 14 گل به عنوان بهترین گلساز بوندس لیگا و بهترین بازیکن هامبورگ شناخته شد.مهدوی کیا در اکثر سال ها درخشش خوبی در هامبورگ داشت،اما نتوانست در تیم بعدی اش، فرانکفورت بازی خوب گذاشته را تکرار کند...او در دو فصلی که در فرانکفورا حضور داشت 32 بار به میدان رفته که اغلب به عنوان بازیکن جانشین بوده و یک بار هم موفق به گلزنی نشده است.به هر حال این آمار نه چندان جالب موجب شد تا سران فرانکفورت تمایلی برای حفظ مهدوی کیا نداشته باشند، اما از قرارداد مهدوی کیا با این تیم یک سال دیگر باقی مانده و او این فصل هم پیراهن فرانکفورت را بر تن خواهد داشت، با این حال از آلمان خبر می رسد که مهدی جایی در ترکیب اصلی فرانکفورات در سال آینده ندارد و برای این که به او بازی برسد باید تلاش مضاعفی به خرج دهد.
به هر ترتیب مهدوی کیا با انجام 255 بازی در بوندس لیگا بیشترین بازی ها را به عنوان یک ایرانی  در لیگ آلمان انجام داده ، ضمن این که او 29 گل هم در این بازی ها به ثمر رسانده است . این فصل دوازدهمین فصل حضور این بازیکن 32 ساله در بوندس لیگاست.
آیا سال آخر اوست؟او برای عبور از مرز 300 بازی به یکی دو سال دیگر نیاز دارد.در مجموع مهدی را می توان موفق ترین ایرانی شاغل در لیگ آلمان دانست.

هاشمیان، بیشترین گل
وحید هاشمیان در فصل 2000-1999 به عضویت هامبورگ در آمد، اما دوران موفقی را در این تیم پشت سر نگذاشت و در 12 بازی به میدان رفت و گلی نزد. در سال 2001 وی برای ادامه فوتبالش راهی دسته دوم و بوخوم شد و توانست به همراه این تیم به دسته اول صعود کند.
بهترین دوران هلیکوپتر در بوخوم رغم خورد و او توانست دو فصل به همراه این تیم در دسته اول 26 گل به ثمر برساند.همین گل ها باعث شد وحید راهی بایرن مونیخ شود، اما وحید در بایرن اکثرا نیمکت نشین بود و تنها 9 بازی به میدان رفت.وی سپس با هانوفر قرار داد بست و در 3 سالی که عضو این تیم بود در 80 بازی 9 بار برای هانفر گل زنی کرد.
هاشمین فصل گذشته به خانه اصلی اش بوخوم بازگشت، اما نتوانست در این تیم توقعات را بر آورده کند و در 16 بازی تنها 1 گل زد. هاشمیان قصد دارد در این فصل آمار بهتری از خود به جا بگذارد، البته اگر به او فرصت بازی برسد. هلیکوپتر تا امروز طی 183 مرتبه حضور در بوندس لیگا 36 گل زده  که او را به گلزن ترین بازیکن ایرانی تاریخ بوندس لیگا تبدیل کرده است.او این فرصت را دارد تا همچنان به گل های آلمانی خود بیفزاید. ضمن اینکه 21 بازی و 8 گل او در دسته دوم نباید فراموش شود.

دایی، اولین لژیونر
علی دایی ، پرچمدار ایرانی های شاغل در بوندس لیگا در سال های اخیر به شمار می رود. او بود که راه را برای دیگران باز کرد. دایی در سال 1997 به آرمینیا بیله فلد پیوست و در 25 بازی ، 7 مرتبه گلزنی کرد. سپس راهی بایرن شد و بعد 3 سال برای هرتایرلین توپ زد.107 بازی و 19 گل در پرونده بوندس لیگای این بازیکن دیده می شود.

فریدون زندی
این بازیکن ایرانی – آلمانی، سابقه ای طولانی از حضور در تیم های آلمانی دارد. او بین سال های 2000 تا 2002 عضو تیم فرایبورگ بود و 10 بار برای این تیم بازی کرد. سپس راهی دسته دوم و تیم لوبک شد و دوران بسیار موفقی را در دسته دوم پشت سر گذاشت.  در ادامه زندی راهی تیم صاحب نام کایزرسلاترن شد، فریدون 45 بار برای این تیم بازی کرد و 6 گل زد. از آن به بعد زندی کمتر در فوتبال آلمان دیده شد و تنها در یک مقطع کوتاه به عضویت تیم دسته دوم کوبلنتس در آمد و 8 بار برای این تیم به میدان رفت.
به هر حال برای  بازیکن این فصل استیل آذین 55 بازی و 6 گل در دسته اول  و 62 بازی و 20 گل در دسته دوم دیده می شود.

کریمی  باقری
باقری هم جزو اولین ایرانی هایی است که پای به بوندس لیگاه گذاشته، او ابتدا در قصل 98-1997 برای آرمینا بیله فلد در 18 بازی 3 گل به ثمر رساند و بعد یک فصل با این تیم در دسته دوم بازی کرد. کریم در بازگشت مجددش به بوندس لیگا 11 بار بازی کرد و یک گل زد تا در نهایت شمار بازی هایش در بوندس لیگا به 29 بازی برسد.

علی کریمی
کریمی دیگر بازیکنی است که حضور در بوندس لیگا و بایرن مونیخ را تجربه کرده است. کریمی 2 سال عضو این تیم صاحب نام بود. در فصل اول در 20 بازی، 2 گل به ثمر رساند. اما در فصل بعد چندان به بازی گرفته نشد و در 13 بازی به میدان رفت و یک گل زد.

سایر ایرانی ها
خداداد عزیزی هم به همراه باقری و دایی فصل 98-1997 وارد بوندس لیگا شد ، اما حضور او در بوندس لیگا تنها به همان یک سال خلاصه می شود.این مهاجم در آن سال برای کلن بد بازی نکرد و در 20 بازی 5 گل زد.
چند ایرانی دیگر هم هستند که حضورشان در لیگ آلمان بسیار محدود بوده و بازی هایشان در بوندس لیگا یک رقمی بوده است. علیرضا منصوریان و رسول خطیبی برای تیم هایشان سن پائولی و هامبورگ تنها 4 بازی انجام داده اند. البته باید به بازیکنانی همچون مهدی پاشازاده، علی موسوی و داریوش یزدانی هم اشاره کرده که فرصت حضور در بوندس لیگا را پیدا نکردند.

دورگه ها
در آلمان چند بازیکن ایرانی الاصل هم دیده می شوند که در میان آنها می توان به امیر شاپور زاده و اشکان دژآگه اشاره کرد.دژاگه بازیکن ایرانی الاصل ولفسبورگ در چند سال اخیر 84 بازی برای تیم های ولفسبورگ و هرتابرلین انجام داده و 12 گل زده است. امیر شاپور زاده هم که چند باری برای تیم ملی ایران بازی کرده و این فصل به استیل آذین پیوسته است 26 بازی در بوندس لیگا برای هانزاروستوک انجام داده است. او در 61 بازی هم در دسته دوم به میدان رفته است.

منبع : روزنامه جام جم/سال دهم/شماره 2628/صفحه 13
نظرات 1 + ارسال نظر
گلرخ شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:32 ق.ظ

سلام
همایون این تاریخچه که گذاشتی خیلی خوبه ای کاش ادامه داشته باشه
موفق باشی

سلام
ممنون عزیزم سعی می کنم باز هم تکرارش کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد