مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مرجع خبری پرسپولیس

اخبار باشگاه مدیران مربیان بازیکنان مسابقات تمرینات لیگ برتر مصاحبه ها تحلیل فنی حواشی نیکبخت زارع باقری نوری توره کریمی جادوگ

مقایسه آماری وضعیت پرسپولیس با تیم‏های اروپایی

هفت هفته از آغاز بازی‌های لیگ برتر ایران گذشته است. اینکه هواداران پرطرفدارترین تیم کشور بخواهند تیم مورد علاقه آنها با قدرت در بازی‌های لیگ برتر حاضر شود، مسلم‌ترین حق آنهاست. آنها می‌گویند پرسپولیس‌شان با گذشت هفت بازی از مجموع 34 بازی لیگ برتر، شروع خوبی نداشته و نوید تیمی در قواره‌های قهرمانی را نمی‌دهد. نشستن پرسپولیس بر پله هفتم جدول رده‌بندی، آن هم در حالیکه بیش از بیست درصد از کل بازی‌های فصل را پشت سر گذاشته‌ایم، علامت سوال بزرگی پیش روی پرسپولیسی‌های علاقه‌مند قرار داده است ولی مدیرعامل و سرمربی قرمزها این را قبول ندارد که این شروع، شروعی بد برای قهرمان دو فصل پیش لیگ برتر است. عباس انصاری‌فرد به شدت از اینکه تیمش را به شروعی بد متهم کنند شاکی می‌شود و از استراتژی‌اش برای در آغوش گرفتن جام قهرمانی در پایان فصل می‌گوید: «زلاتکو کرانیکار هم با تبعیت از رییس خود (و البته بیشتر به خاطر دفاع از کارنامه خودش) «شروع بد» را برنمی‌تابد و از رسیدن پرسپولیس به صدر جدول و در پایان بازی‌های لیگ خبر می‌دهد. در این نوشته سعی داریم ضمن مقایسه آمار عملکرد شش بازی اول تیم اول پایتخت با تیم‌های سه لیگ معتبر اروپایی (لیگ برتر، بوندس‌لیگا و لوشامپیونا) که حالا بازی‌هایشان به هفته ششم رسیده، مقایسه‌ای بین لیگ خودمان با لیگ‌های بزرگ جهان داشته باشیم. گرچه ممکن است عده‌ای معتقد باشند قیاس بین لیگ ایران و لیگ‌های مهم اروپایی قیاسی مع‌الفارق است ولی باید گفت برای پیشرفت و بهتر شدن، همواره باید خودمان را با بهتر از خودمان مقایسه کنیم. همچنین با دیدن نتایج این مقایسه، تا حدودی روشن خواهد شد که آیا حرف‌های مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس مبنی بر داشتن زمان و استراتژی تا پاپان فصل درست‌تر است یا قانونی نانوشته به نام «سررفتن حوصله طرفداران»؟ به نظر شما آیا انصاری‌فرد و کرانیکار تا پایان فصل فرصت پیاده کردن استراتژی‌هایشان را خواهند داشت؟
نکته مهم: در جدول زیر سعی شده آمار شش بازی اول فصل پرسپولیس با شش بازی اول تیم‌های اول تا سوم لیگ‌های برتر در کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه مقایسه گردد.
1 - تا می‌توانی امتیاز جمع کن
در جدول زیر، چلسی با جمع کردن حداکثر امتیازات ممکن از شش بازی اولش در صدر است و پرسپولیس با آمار 55 درصد (یا همان میانگین 55درصد) رتبه آخر را دارد. آیا از دست رفتن 45 درصد امتیازات ممکن شش بازی ابتدای فصل، پرسپولیس را در پایان فصل به تنگنایی مخوف وارد نمی‌کند؟ آیا کرانیکار خواهد توانست تیمش را برای جمع کردن حداکثر امتیازات باقی‌مانده آماده کند؟
2 - از بردهای 3 امتیازی غافل نشو

در جدول لیگی که بازی‌هایش بر مبنای سه امتیاز ارزشیابی می‌شود، به دست آوردن برد در هر مسابقه به شدت حیاتی و ضروری است. پرسپولیس در مقایسه با 9 تیم دیگر جدول زیر، باز هم از نظر میانگین تعداد بردهایش در شش بازی اول فصل با عدد 33 درصد (یا 33 درصد مجموع بازی‌ها) در جای آخر قرار دارد. این آمار برای تیمی که می‌خواهد در پایان فصل قهرمان شود اصلا خوب نست.
3 - چرا اینقدر مساوی می‌کنی؟
پرسپولیس در شش هفته اول لیگ، چهار مساوی داشته است (‌که یک مساوی دیگر هم در این هفته به آمارش اضافه شد). آنها از این حیث در جدول مقایسه‌ای بین خودشان و 9 تیم اروپایی حاضر در جدول زیر، بالاتر از همه هستند. میانگین 66 درصد مساوی نشان می‌دهد پرسپولیس 66 درصد بازی‌هایش مساوی می‌شود. شاید این دو امتیازهایی که پرسپولیس در تساوی‌هایش (به ویژه تساوی‌های خانگی) از دست می‌دهد، در روزهای آخر فصل به افسوسی جانکاه و حسرتی بی‌پایان برای کرانیکار و رییس‌اش تبدیل شود.
4 - همینطور تا آخر نباز
بهترین و بارزترین ویژگی تیم کرانیکار، بی‌شکستی‌اش است. آنها از این حیث در جدول مقایسه‌ای ما در کنار چلسی، هامبورگ، لورکوزن و سه تیم فرانسوی، سرآمد هستند. اینکه تیم کرانیکار عادت کند شکست نخورد، بسیار عالی است. این ویژگی می‌تواند در پایان فصل به شدت به قرمزها کمک کند و حتی باعث شود آمار مساوی‌های پرتعدادشان را هم تحت تاثیر قرار دهد. اگر کرانیکار به تیمش یاد بدهد همینطور بی‌شکست بماند و آنگاه به دنبال پیروزی‌های بیشتری باشد، شاید بتواند به هدفی که در استراتژی مطرح شده در گفتارهای او و انصاری‌فرد به چشم می‌خورد نزدیک و نزدیکتر شود.
5 - خطوط دفاع و حمله‌ات را تقویت کن
پرسپولیسی‌ها در جدول مقایسه‌ای زیر از نظر تعداد گل‌های زده در جای هشتم (ششم مشترک) و به لحاظ تعداد گل‌های خورده در جای نهم (ششم مشترک) قرار گرفته‌اند. آنها به لحاظ تفاضل از تمام تیم‌های دیگر جدول زیر بدتر هستند. تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید یاد بگیرد کم گل بخورد. کرانیکار باید تیمش را طوری بسازد که اصول دفاع را فراموش نکند. در فوتبال مدرن تا زمانی که گل نخورده باشی، حرفی برای گفتن خواهی داشت. زیاد گل خوردن و گل خوردن در اکثر قریب به اتفاق بازی‌های فصل، عادت بدی است که گریبان کرانیکار و تیمش را در بزنگاه‌های مهم فصل خواهد گرفت. او همچنین باید تیمش را به بیشتر گل زدن ترغیب کند. البته پرسپولیس در حال حاضر چهارمین خط حمله برتر لیگ خودمان را در اختیار دارد (بعد از تیم‌های ذوب‌آهن، مس و مقاومت) ولی آنها باید یاد بگیرند بیشتر به دروازه حریف نزدیک شوند ومیانگین تفاضل گل‌شان را بالا ببرند. برای رسیدن به این مهم،تقویت خط هافبک و برقراری ارتباط مناسب این خط با خطوط دفاع و حمله به شدت حیاتی است. شاید کلید این ماجرا به دست خط هافبک تقویت شده‌ای باشد که از دل بازی‌های آینده لیگ بیرون خواهد آمد. به نظر شما پرسپولیس با این شروع نسبتا ضعیف خواهد توانست روندی رو به جلو داشته و از مهلکه‌های پیش‌ رویش به سلامت بیرون بیاید یا اینکه استراتژی انصاری‌فرد و سرمربی کرواتش محکوم به شکست خواهد بود.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد